Osman Fikret Topallı’nın Notlarına Göre Giresun’da Halk Müziği: Bağlama, Saz ve Başka Çalgı Çalanlar
(According to Notes of Osman Fikret Topalli: Folk Music in Giresun: Baglama, Saz and Other Instrument Players
)
Author
|
:
Veysel Usta
|
|
Type |
:
Copyright
|
Printing Year |
:
2015
|
Number |
:
44
|
Page |
:
73-89
|
Özet
Coğrafyası, iklimi, insanı ve tarihsel göç yolları üzerinde bulunması gibi nedenlerle, Anadolu’nun diğer bölgelerinden farklılık arz eden Doğu Karadeniz bölgesi, kendi içinde de çeşitlilik göstermektedir. Yerleşim birimleri vadi sistemine göre şekillenmiş olan yörede, hemen her vadinin birçok özelliğiyle diğerlerinden ayrıldığı görülmektedir.
Bu çalışmada, yaklaşık 12. yüzyıldan itibaren Çepni Türklerinin iskan alanı olan Giresun havalisi halk kültürü içinde halk müziğinin 20. yüzyıl başlarındaki durumuna dair Osman Fikret Topallı tarafından derlenen notlar değerlendirilmiştir. Önemli bir kısmı, muhataplarıyla doğrudan yapılmış görüşmelere, bir kısmı ise tanıklarının aktarımlarına dayanan notlar, Giresun kent merkezi ve sahil kasabalarındaki bağlama, saz ve başka saz çalanlar hakkında özgün ve ilginç bilgiler vermektedir.
<
Anahtar Kelimeler
Osman Fikret Topallı, Giresun, halk müziği, bağlama, kemençe, saz
Abstract
The Eastern Black Sea Region is distinguished from the other regions of Anatolia with its peculiar climate, people and its specific location on the migration routes. The region also shows variety within itself. The type of settlement in the region and founding of the settlements is based on the valley patterns and peculiar topography of the valley systems in the region. Each valley, accordingly, 's different from the other valleys in several aspects.
This study interprets and evaluates the written records complied by Osman Fikret Topalli. Topalli's notes give information about early 20th century folk music, which represents the folk culture of Giresun people. Giresun is a northeastern town of Anatolia that has been settled by indigenous Çepni Turks since 12th century. The bulk of Topallı's records consists of direct interviews with related persons; the rest of the records rely on witness accounts and experiences. This compilation is a valuable, unique and interesting source of information about the bağlama and saz artists and the other instrument players in the Giresun and its vicinity; and thus, the analysis of these records will certainly be a valuable addition to the literature.
<
Keywords
Osman Fikret Topallı, Giresun, folk music, bağlama (saz), kemanche